Wednesday, May 14, 2008

Alhamdullillah...

Hampir 3 minggu lebih saya tidak menulis didalam blog ini...hati terasa sangat ingin menulis dan berkongsi cerita..namun kekangan masa menyebabkan saya menangguhkan segala niat tersebut...Alhamdulillah, 3 minggu terakhir ini saya lalui dengan tabah sekali..bebanan penulisan tesis hampir berakhir..namun dugaan dan cabaran hidup tidak berakhir disitu..

1 minggu lepas saya dikejutkan dengan berita mak saya dimasukkan ke Hospital dan keadaan mak amat tenat sekali...lantas saya terus pulang ke kampung untuk melihat keadaan mak...mak sememangnya sudah lama menghidap penyakit kencing manis...namun tak de la sampai dimasukkan ke Wad..Perjalan selama tujuh jam saya lalui dengan memandu dari Bangi ke Kampung..amat penat sekali...sesampai di rumah jam 3 pagi..saya terus tidur..keesokannya pergi melawat mak di Hospital Setiu (Hospital Daerah)...Hospitalnya luas sekali mengingatkan saya tentang Hospital Serdang yang pernah saya kunjungi beberapa kali..namun disana hanya sedikit kakitangan dan tenaga pakar yang ada kurang..kalau tak silap hanya ada 4 kakitangan yang bergelar Dr.

Mmm..hari pertama mengunjungi mak..mak dalam keadaan ok...boleh bercakap dengan kami..cuma menggunakan alat bantuan pernafasan..Dr menyatakan bahawa ingin memindahkan mak ke Hospital Kuala Terengganu (Hospital Sultanah Nur Zahirah) kerana katanya mak perlu dirawat disana..menurut Dr..paru2 mak hanya sebelah saja yang berfungsi..Keesokannya aku pergi melawat mak lagi..namun hari ini amat sedih bagi aku dan keluarga...selepas sarapan pagi..mak disuntik dengan antibiotik..mak sesak nafas dan selepas itu tidak sedarkan diri..akibatnya mak dipindahkan ke Hospital Kuala terengganu dengan segera menggunakan Ambulans..mak sememangnya alergik terhadap antibiotik..cuma Dr di Klinik Ihsan saja yang tahu mengenai antibiotik yang sesuai untuk mak..kami sekeluarga amat sedih..semua adik beradik yang sepuluh orang semuanya datang melawat mak...

Hari pertama mak di HSNZ, mak dalam keadaan kritikal...tak sedarkan diri...banyak wayar2 dipasang dibadannya...sangat sedih melihat mak dalam keadaan tersebut...pelbagai perasaan datang dalam diri ini...hari keduanya keadaan mak bertambah ok dan mula sedar..mak mendengar percakapan kami...hari2 berikutnya mak bertambah ok..setakat ini keadaan mak bertambah ok..cuma masih lagi terdapat paip ataupun salur yang disambungkan ke paru2nya..air masih lagi keluar..Dr masih lagi belum mengenal pasti penyakit mak...

Alhamdullillah..mak semakin sihat..aku amat bersyukur kepada Allah..banyak yang aku pelajari sepanjang tempoh mak sakit dan berada di Hospital...teringat balik segala tingkah laku aku kepada mak..mungkin ada sesetengahnya yang mengguriskan hati mak...kerana aku ini amat degil..sangat..terfikir balik di benakku..masa yang dikongsi aku dengan mak sangat sedikit...memang sedikit..kalau diikutkan..cuma masa sekolah rendah saja aku ada 7 hari seminggu di rumah..namun masa itu aku sangat nakal..mungkin paling nakal dalam keluarga...semasa di sekolah menengah aku masuk asrama..so cuma 2 hari dalam tempoh 2 minggu aku di rumah..selepas itu..masuk matrik..cuma 3 hari dalam 2 bulan aku bersama mak..semasa di universiti ini..sememangnya aku jarang2 balik..itupun kalau diminta pulang oleh keluarga...alasan aku sibuk..sememangnya aku sibuk..namun kini aku menyesal dan mengerti..aku perlu meluangkan lebih masa bersama keluarga..mungkin sekali sebulan balik ke rumah...aku sangat rindu mak..sekarang ini aku menantikan hari yang sesuai untuk pulang..mak..Selamat Hari Ibu..semoga mak bertambah sihat..terima kasih kepada kawan-kawan yang mendoakan supaya mak sembuh..kepada adik beradikku pula..sama-sama kita jaga mak ye..aku sayang kamu semua..

5 comments:

SITI said...

Sedih citer kau. Ya, semuga emak kau cepat sembuh. Ameen.

p/s: sila buat perenggan dalam penulisan. Sekian.

Maya Ayam said...

sedey r citer abg miran..:(..lebey2 lagi pasal emak....hehehe..maya dah r degil..selalu tak dengar cakap mak..huhuhu

Lanz™ said...

hrp ko tabah r..

Anonymous said...

it's been a month since mak ko sakit... cam ner die? da chat?
:) smuga da chat.. sori ak br bc blog ko nie...

-nikida

Amiran said...

mak dah tiada...kembali ke rahmatullah..semoga rohnya dicucuri rahmat..amin...